به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در چهارمین روز چهلوسومین جشنواره فیلم فجر (۱۵ بهمن) چهار فیلم «لولی» به کارگردانی رضا فرهمند و تهیهکنندگی جلیل اکبری صحت، «ژولیت و شاه» به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر و تهیهکنندگی آرمان رهگذر، «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیهکنندگی مهدی مددکار و «چشم بادومی» به کارگردانی ابراهیم امینی و سجاد نصرالهینسب در برج میلاد (سینمای رسانه) نمایش داده شد.
چهلوسومین جشنواره فیلم فجر این روزها در حال برگزاری است و در خانه جشنواره (برج میلاد تهران) اصحاب رسانه به همراه صاحبان آثار سینمایی به تماشای فیلمهای راهیافته به این رویداد مینشینند.
بهرام رادان که پیشتر به عنوان یکی از هفت داور مسابقه سینمای ایران چهل وسومین جشنواره فیلم فجر معرفی شده بود، از هیات داوران جشنواره خارج شد.
بهرام رادان به دلیل طولانی شدن مدت زمان بازگشت از سفر با ارسال نامهای از جمع اعضای هیات داوران جشنواره فیلم فجر چهل وسوم خارج شد.
در متن نامه بهرام رادان آمده است: «حضور دبیر محترم و هیات محترم داوران جشنواره چهل و سوم فیلم فجر با تقدیم سلام، نظر به برگزاری این رویداد مهم سینمایی در ماه جاری و با توجه به اهمیت فوقالعاده امر داوری فیلمهای سینماگران و وظیفه خطیر قضاوت این آثار، در پی صحبتهای قبلی با دبیر محترم جشنواره جناب آقای شاهسواری مقرر بود تا در کنار شما توفیق داوری این دوره را داشته باشم، ولی به دلیل طولانی شدن سفر و عدم اطمینان از تاریخ قطعی بازگشتم به وطن، لاجرم از حضور شما بزرگواران عذرخواهی میکنم و امیدوارم این دوره از جشنواره فیلم فجر نویدبخش سالی پربار در سینمای ایران باشد.
ارادتمند بهرام رادان.»
براساس این خبر، بنابه تصمیم منوچهر شاهسواری دبیر جشنواره و موافقت سایر اعضای هیات داوران، عضو جدیدی جایگزین رادان در هیات داوران نخواهد شد.
لولی اولین تجربه کارگردانی سینمایی رضا فرهمند است که پیشتر با مستندهایی چون «زنانی با گوشوارههای باروتی»، «نتهای مسی یک رؤیا» و «آزادی» توانسته بود در ادوار مختلف جشنواره فیلم فجر حضور یابد. اکنون وی با فیلم بلند لولی در چهل و سومین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد. در این فیلم بازیگرانی چون داریوش امینی، ژیلا آل ارشاد، محبوبه سلطانی و نرگس هزاره نقش آفرینی کردهاند. داستان فیلم روایت سرنوشت گلسا است که در گرو رازهایی بوده که همسرش، منصور پنهان کرده است.
داستان حول محور شخصیتهایی میچرخد که هر یک با دردها و دغدغههای خود دست به گریبانند. با این حال، فیلمنامه فاقد گرههای داستانی عمیق است و این ضعف باعث میشود داستان کشش کافی برای مخاطب عام را نداشته باشد. «لولی» در جامعهای چندفرهنگی و چندزبانه اتفاق میافتد و به پیچیدگیهای فرهنگی و انسانی ایران میپردازد. ارجاعهای فرامتنی نیز نشاندهنده لایههای عمیقتر اثر است، هرچند ممکن است برای همه مخاطبان بهراحتی قابل درک نباشد.
جلیل اکبری صحت، تهیه کننده فیلم لولی در حاشیه نشست خبری این فیلم در گفتوگو با SNNTV گفت: دوست دارم فیلم موفقی شود و فکر میکنم که این فیلم به سمتی برود که بخشی از مخاطب خاص هم از جشنواره رضایت داشته باشد.
اکبری صحت ادامه داد: فیلم از یک تصویر کلان محور منتقدانه و ملی گرایانه حرف میزند، دوست دارد در حوزه وطن حرفهای نگفته یا کمتر گفته را بگوید و از ادبیات و فرهنگ غنی مملکت استفاده بکند؛ به این دلیل دوست داشتم این فیلم را بسازم.
دومین اثری که در چهارمین روز از چهلوسومین جشنواره فیلم فجر در خانه جشنواره اکران شد، انیمیشن «ژولیت و شاه» است؛ این انیمیشن در دومین سانس اکران یعنی ساعت ۱۳:۰۰ امروز _دوشنبه پانزدهم بهمن_ در برج میلاد، روی پرده سینما رفت.
«ژولیت و شاه» انیمیشنی سینمایی به نویسندگی و کارگردانی اشکان رهگذر و تهیهکنندگی آرمان رهگذر است که چهارمین روز جشنواره فیلم فجر به عنوان دومین فیلم در سینمای رسانه به نمایش در میآید.
نصرالله مدقالچی، حامد بهداد، وحید رونقی، ساناز غلامی، شهره روحی، مهدی فضلی، محمد خاوری، میثم عبدی، سمیه الیاسی، مرضیه پورمرشد، سانیا طیبی، ناصر محمدی، کیکاووس شکوهی، علیرضا طاهری، سپهر جمشیدپور، محمدحسین شایسته، متین رسانه، هومان کریمی، حامد علیپور، سجاد رمضان زاده، مهسا دانشور، پرنیان ابریشمکش، عرفانهخوش نژاد، پرنیان شادکام، الهه سادات حسینی، سارا برخورداری، محمدحسین موحدی پارسا و فاطمه روحانی از صداپیشگان این انیمیشن سینمایی هستند که امین قاضی مدیریت دوبلاژ را برعهده داشته است.
علیرضا علویان، طراح و ترکیب صدا و ژینوس پدرام، تدوینگر این انیمیشن سینمایی هستند که با تکنیک دو بعدی ساخته شده است. حامد بهداد، امید نعمتی، بهزاد عمرانی، سپند امیرسلیمانی، غزل شاکری، بهنام جلیلیان، مهرداد نصرتی، هادی حدادی، مهشید کشاورز، رامین عبدالهی، محمد قضات و مهدی تفکری خوانندگان ترانههای این انیمیشن موزیکال هستند که میثم یوسفی، ترانهسرایی و مدیریت هنری ترانهها را برعهده داشته است. بهنام جلیلیان آهنگسازی موسیقی ترانهها و عطا اخگراندوز، آهنگسازی موسیقی متن را برعهده داشتهاند. امیرعظیمی نیز خواننده تیتراژ «ژولیت و شاه» است.
دیگر عوامل انیمیشن سینمایی «ژولیت و شاه» عبارتند از: سرپرستان انیمیت: امیرنیما الهی و فرگل قدیمی، سوپروایزر بیتوین: مهسا رحیمی نژاد، سرپرست لی اوت و بک گراند: بابک عامل قریب، سرپرست جلوههای ویژه: مهدی شرکت معصوم، سرپرست افکت دو بعدی: مسعود مرادی، سرپرست دسن و رنگ: بهنوش اسماعیلیفر، سرپرست کامپوزیت: ابوالفضل سعیدی، مدیر تولید: آزاده محمدی و مشاور رسانه: زهرا نورانجفی.
داستان «ژولیت و شاه» درباره جولی، بازیگر جوان و تازهکار تئاتر است که به دعوت ناصرالدین شاه برای بازی در نقش ژولیت به ایران میآید؛ اما نقشه شاه برای او چیزی فراتر از یک اجرای ساده است.
اشکان رهگذر ساخت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» را در کارنامه خود دارد.
از ضد ایرانی بودن این انیمیشن همان بس که تمام شخصیت هایی که با لهجه ها و گویش های ایرانی صحبت می کردند، شخصیت های منفی این اثر بودند. ساحره بد طینتی که لباس بومی مردمان جنوب ایران را به تن داشت و با لهجه جنوبی صحبت می کرد، اوج پلشتی تدبیر در تولید این اثر بود.
انیمیشن ژولیت و شاه؛ اسلحه ای روی تصورات کودک ایرانی/ آقای سازنده! شرم هم چیز خوبی است
از ضد ایرانی بودن این انیمیشن همان بس که تمام شخصیت هایی که با لهجه ها و گویش های ایرانی صحبت می کردند، شخصیت های منفی این اثر بودند. ساحره بد طینتی که لباس بومی مردمان جنوب ایران را به تن داشت و با لهجه جنوبی صحبت می کرد، اوج پلشتی تدبیر در تولید این اثر بود.
انیمیشن «ژولیت و شاه» که امروز روی پرده رفت، اقتباسی خطرناک برای کودکان ایرانی بود. اقتباسی ضد ایرانی و ضد تاریخی از رومئو ژولیت بود که گویی به زور با ابزار های رنگی در دنیای دو بعدی و بدوی این انیمیشن به خورد مخاطب داده می شد. دید عجیب سازنده به جایگاه زن ایرانی نقطه قعر این اثر در مختصات معنا و مفهوم بود. در سراسر داستان زنان محجبه ایرانی ناصرالدین شاه به موجوداتی ارواح گونه و نا سرشت تشبیه شدند که در تقابل شخصیت به اصطلاح شیک ژولی که دختری فرانسوی بود و در تلاش بود که با لوندی و شگردهای ظاهری بازیگری مهر ناصرالدین شاه را مصادره کند، در تقابل با کاراکتر های بانوان ایرانی بود.
فیلم سینمایی «شمال از جنوب غربی» به کارگردانی حمید زرگرنژاد و تهیهکنندگی مهدی مددکاراست که در چهارمین روز اکرانهای کاخ جشنواره فیلم فجر، به نمایش درآمد.
مصطفی زمانی، امیر آقایی، بهناز جعفری، مهدی زمین پرداز، هومن حاجی عبداللهی، علی دهکردی، امیررضا دلاوری، مهدی احمدی، سیامک صفری، خاطره اسدی، رضا توکلی، مجید پتکی، محمدرسول صفری، بهزاد جعفری، ویهان نوروزی بازیگران فیلم شمال از جنوب غربی هستند.
در خلاصه داستان رسمی فیلم «شمال از جنوب غربی» آمده است: «مشکل ما اینه که باید درد دلامون سربسته بمونه…»؛ در واقع کامیونی پر از مواد منفجره برای بمبگذاری از عراق وارد استانهای شمالی کشور شده که در مرحله تعقیب و مراقبت، گم میشود…
این فیلم محصول انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس بنیاد روایت فتح است و فیلمنامه آن توسط حمید زرگرنژاد، سید محمد حسینی، محمدجواد اسلامی به نگارش درآمده است.
جنجال در نشست خبری
حمید زرگرنژاد در مقدمه این نشست خبری گفت: این فیلم عوامل زیادی داشت و جا دارد از تمامی عوامل تشکر کنم و عذرخواهی کنم که در حال حاضر امکان حضور همه آنها روی سن وجود ندارد.
زرگرنژاد درباره اقتباسی بودن این فیلم و مشترک بودن موضوع فیلم با فیلم سینمایی «بازی خونی» گفت: این اثر ارتباطی با «بازی خونی» ندارد زیرا آن فیلم از یک واقعه مستند دیگر در شهر آمل است و ارتباطی به این فیلم ندارد.
امیر آقایی درباره وجه تمایز این نقش با کارهای قبلی خود گفت: در ابتدا از صدای افتضاح این سالن برای عزیزانی که مهمترین افراد برای تماشای این آثار هستند، متاسفم.
وی ادامه داد: ویژگی این نقش برای من حضور حمید زرگرنژاد در کسوت کارگردان بود. از او پرسیدم که چقدر قرار است این واقعه را نعل به نعل روایت کنیم؟ تمام تلاش خود را مردم که روایتگر مردی باشم که هیچ وقت نمیداند با چه کسی زندگی کرده و در انتهای فیلم مخاطب متوجه میشود که این کاراکتر سالها با کسی زندگی کرده که یک هیولا است!
هومن حاجی عبداللهی بازیگر این فیلم نیز در بخشی از این نشست خبری گفت: هر بازیگری دوست دارد در نقشهای مختلفی حضور داشته باشد و من هم مترصد این فرصت بودم. آقای زرگرنژاد با اینکه پایتخت را دیده بود و عاشق کمدی بود اما این فرصت را به من داد و من هم تلاش کردم صد خودم را بگذارم.
وی ادامه داد: همیشه دوست داشتم نقشهای مختلف را امتحان کنم اما این فرصت دست نمیداد؛ البته کار جدی داشتم اما نه به این صورت!
امیررضا دلاوری بازیگر این فیلم سینمایی نیز صحبتهای خود را به انتقاد از زرگرنژاد اختصاص داد و گفت: وقتی که این فیلمنامه از طرف آقای زرگرنژاد پیشنهاد شد، کاراکتر اصلی بودم و پرداخت خوبی به نقشم شده بود. من کار با اسلحه بلد بودم و طی صحبتهایی که با ایشان انجام دادیم به نتایج خوبی رسیدیم اما بنابر دلایلی پروسه فیلمبرداری بسیار طولانی شد و به دلیل مشکلات قراردادی که من داشتم و باید به قرارداد دیگری پایبند میبودم، دوستان نقش مرا حذف کردند و مجبور شدند که مرا همان ابتدای کار بکشند!
وی اضافه کرد: البته تعبیر دوستان شاید چیز دیگری باشد اما این فیلم به من یادآوری کرد که سینما بیرحم است و انگار باید به فکر خودت باشی و به فکر پروژه نباشی!
زرگرنژاد در واکنش به صحبتهای دلاوری گفت: بنده بارها از شما خواهش میکردم که در این قرارداد وارد کار دیگری نشوید، اما شما قراردادی را بستید که با کار ما تداخل داشت. ما کاملا با هماهنگی شما پیش رفتیم و بارها خواهش میکردم که یک شب بیایید و یک پلان بگیرید، اما در شرایطی که شما سرکار دیگری بودید، چه طور باید کیفیت نقش را حفظ میکردیم؟ باید با 200 نفر دیگر چه میکردم؟ از همان سکانس های ابتدایی فیلم مشخص است که کارگردان و بازیگر، دوست هستند!
دلاوری پاسخ اظهارات زرگرنژاد را داد و گفت: بنده در وسط قرارداد شما، قرارداد دیگری نیستم. قرارداد من 25 دی ماه بسته شد و قرار بود دو ماه و نیم تا سه ماه تصویربرداری دسته باشیم، اما کار شما عقب افتاد؛ من حتی 4 ماه بعد یعنی از 10 تیرماه سرکار بعدی در تهران رفتم و با خود میگفتم که حتما تا آن زمان همه چیز تمام میشود. حتی در صحبتهایم با آقای مددکار گفتم که اگر تا 10 تیر میرسید، در خدمت شما باشم.
وی اضافه کرد: به یاد دارید که من در ویلا مینشستم و تمرین ساکسیفون میکردم ولی از من با بچهها سکانس نمیگرفتند. حسرت میخورم که نقشم این گونه شد؛ چرا که این فیلم قرار بود تنها فیلم من در جشنواره امسال باشد که به این روز افتاده است.
تهیهکننده فیلم در واکنش به این اظهارات گفت: همانطور که میدانید جنگل داستانهای خاص خود را دارد؛ میگویند جنگل وحشت دارد. ما تصویربرداری از 8 اردیبهشت ماه آغاز کردیم و در 4 استان و 23 شهر فیلمبرداری کردیم، اما هر اتفاقی که در چهل و اندی سال پیش جمهوری اسلامی رخ داد، در این چند ماه به وقوع پیوست؛ از شهادت رییس جمهور گرفته تا برگزاری دو مرحله انتخابات.
وی ادامه داد: ساخت فیلم جنگی در شهرستانها بسیار سخت است. وقتی در شهرک سینمایی هستید، همه چیز مشخص است اما ما یک روز آمل بودیم و یک روز بعد در ساری تصویربرداری داشتیم. همین موضوع کار را سخت میکرد. به همین دلیل نتوانستیم کار را در زمان مقرر انجام بدهیم.
تهیه کننده این فیلم سینمایی در واکنش به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر خسارت وارده به محیط زیست به دلیل انفجارهای تصویربرداری این فیلم گفت: من جانم را برای طبیعت ایران میدهم و همه چیز برای ما مهم بود و به شدت از محیط زیست این منطقه حفاظت کردیم.
باید اشاره کنم که انفجارها در پارک جنگلی رویان رخ میداد که حفاظت شده است و نمایندگان سازمان حفاظت از محیط زیست هم حضور داشتند.
زرگرنژاد نیز در واکنش به این پرسش گفت: انفجارها با اکسیژن بود و حتی یک برگ درخت هم نسوخت.
فیلم چشم بادومی اولین ساخته سینمایی ابراهیم امینی است که پیش از این سابقه فیلمنامهنویسی در آثار مهدویان را داشته است.
خلاصه داستان فیلم چشم بادومی
در خلاصه داستان فیلم چشم بادومی آمده است: مائده دختر نوجوان ایرانی عاشق یکی از خوانندههای کیپاپ شده و میخواهد برای دیدار او و شرکت در یک مسابقه به سئول برود. او در آزمون پذیرفته میشود اما مادر مخالف جدی اوست…
بازیگران و عوامل فیلم چشم بادومی
در این درام اجتماعی بازیگرانی همچون ساره بیات، مهدی هاشمی، علی باقری و ستایش دهقان حضور دارند.
ساره بیات پس از ۳ سال در یک فیلم سینمایی ایفای نقش کرده است و مهدی هاشمی نیز در ادامه بازی در چند فیلم کمدی، در فیلم اجتماعی «چشم بادومی» جلوی دوربین رفته است.
اولین تجربه کارگردانی ابراهیم امینی در یک فیلم سینمایی است؛ او در عین حال نگارش فیلمنامه آثار شاخصی مانند ایستاده در غبار، درخت گردو، موقعیت مهدی، لاتاری، مرد بازنده، دسته دختران و… را در کارنامه دارد.
سجاد نصراللهینسب نیز در مقام تهیهکننده، تجربیات موفقی مانند «آپاراتچی» و «در آغوش درخت» را در کارنامه دارد.
بخشی از عوامل فیلم سینمایی چشم بادومی عبارتند از: تهیهکننده: سجاد نصراللهینسب، کارگردان: ابراهیم امینی، مدیر فیلمبرداری: علیرضا برازنده، تدوین: حسین جمشیدی گوهری، طراح گریم: مهدی صیاد، طراح صحنه: رضا رزم، طراح لباس: چکامه میرخانجانی، مدیر صدابرداری: مسیح حدپور سراج، برنامهریز: سوگل ایزدی فرد، دستیار اول کارگردان: وحید عبدالمجیدی و عکاس: پویا شاه جهانی ـ مژگان اصفهانیان.
سکانس ویژه امشب چه بود؟
سانس پایانی جدول نمایش برج میلاد به عنوان سینمای رسانهها در ساعت ۲۲ اختصاص به نمایش ویژه دارد که در چهارمین روز جشنواره فیلم فجر، فیلم سینمایی «لاکپشت» به تهیهکنندگی و کارگردانی بهمن کامیار به نمایش در آمد.
«لاکپشت» در ادامه فعالیتهای سینمایی بهمن کامیار در مقام کارگردان، پس از فیلمهای «مرداد» و «در وجه حامل»، سومین اثر بلند سینمایی او محسوب میشود که درامی روانشناسانه با فضایی متفاوت است.
خبرنگار مهلا رنجبران